Tv-spelen fortsätter franchiseutvecklingen – från casinot till streamingtjänsterna
Det är allt annat än ett nytt fenomen att göra film eller serie av populära tv-spel. Trots att adaptionerna många gånger har kritiserats hårt, så har genren ständigt fått nya tillskott. Med streamingjättarnas inträde i branschen ser filmerna och serierna baserade på tv-spel till och med ut att ha fått ett rejält uppsving.
Det råder inte längre någon tvekan om att tv-spel utgör en utmärkt grund för att bygga en franchise – och det finns det flera bevis på från den senaste tiden.
Flera aktuella exempel
Tv- och datorspel ansågs länge vara ett nischintresse, men under framför allt det senaste årtiondet har underhållingsformen befäst sin plats som en viktig och lukrativ kugge inom populärkulturen. Det syns inte minst på den extrema franchiseutveckling av tv-spel som har fortgått den senaste tiden. I dag kan du exempelvis besöka ett casino utan registrering och hitta mängder av slots baserade på tv-spel.
Romanadaptioner och andra typer av fiction som skapas runt spelen blir också allt vanligare – och till den kategorin kan vi hitta mängder av nya filmer och serier. Bara under 2022 och den närmaste tiden som följer har vi fått se, eller kommer att få se, nya filmer och serier av populära spel som Uncharted, Sonic the Hedgehog, Halo, The Last of Us, Assassin’s Creed m.fl.
Att så många av tv-spelen har grenat ut till allt från casinomarknaden, till att streamingbolagen producerar nya speladaptioner på löpande band, är ett bevis på vilken enorm varumärkespotential som finns. I kategorin över tv-spel som numera finns på både casino- och streamingmarknaden finns det också flera aktuella exempel.
Resident Evil, Castlevania, Call of Duty och Tomb Raider är bara några exempel på spelserier som både finns som slots och som vi snart kommer att få se nya filmer eller serier av.
Hur kommer det sig då att tv-spel gått från att vara ett nischintresse till att ta över streamingvärlden?
Hängivna fans och guldgruvor till källmaterial
Det är knappast någon slump att vi fortsatt fått se en så utpräglad franchiseutveckling av tv-spel de senaste åren, och att Hollywood aldrig gett upp på att göra adaptioner av spelen – ett beslut som branschen knappast lär ångra nu.
En av de främsta anledningarna till att tv-spelsfilmerna och -serierna produceras i allt högre utsträckning beror på fansen. Tv-spelsentusiaster har länge visat sig vara en väldigt hängiven skara, vilket har försäkrat Hollywood om vissa intäkter, oavsett kvalitet på produktionerna. När tv-spel som intresse dessutom blivit alltmer mainstream de senaste åren, så har filmbolagen haft ytterligare incitament att satsa på speladaptionerna.
En annan anledning är att det finns extremt många spel därute vars handlingar hyllats för sin komplexitet och kvalitet (The Last of Us är ett tydligt exempel). För film- och serieskapare där ute har det helt enkelt kunnat vara svårt att motstå att ta sig an dessa berättelser i nya format.
Tack vare streaming-boomen finns det dessutom många fler genrer som börjat ta sig an tv-spelsadaptioner. Animerade serier för den äldre publiken är bara ett exempel på ett format som Netflix lyckats skapa flera högkvalitativa adaptioner inom, med Castlevania, Dota: Dragon’s Blood och Arcane som några exempel.
Dessutom är filmtekniken i dag så pass avancerad att möjligheterna att ta sig an alla high fantasy- och sci fi-spel är bättre än någonsin tidigare.
Det finns alltså många exempel på hur tv-spelsmarknaden fortsätter att grena ut till andra medium. Till stor del beror det på underhållningformens status i samhället, men när det kommer till film- och tv-branschen så beror det kanske också på att man vågat ta ut svängarna mer och i processen skapat adaptationer som faktiskt är riktigt bra.