• 1 tim 40 min
Uppdaterad 07 december 2019 kl. 10:12 | Publicerad 01 februari 2016 kl. 18:02
    Martin Zandvliet
    Martin Zandvliet
    Roland Møller, Louis Hoffman, Joel Basman m.fl.
Land of Sand

Igår visades det dansk-tyska krigsdramat Land of Mine på Göteborg Film Festival, en film som har startat en hel del debatter världen över. Visst är det märkligt att det fortfarande går att göra filmer om andra världskriget som både är originella och provocerande? Det som främst har fått publiken att skaka på huvudet är att det i denna film är nazisterna som är offer och danskarna som är förövare.

Land of Mine får vi se hur en grupp tyska pojksoldater tvingas arbeta av en av nazisternas många krigsskulder. Deras uppgift är att gräva upp 45 000 minor längs en dansk strandkant. Om denna summa låter chockande, ska du veta att det placerades ut över två miljoner minor längs den danska kusten.

Pojkarna svarar till den tyskhatande danske sergeanten Carl Rasmussen (Roland Møller). Systematiskt utsätter han dem för den ena mer nedbrytande tortyren efter den andra. Pojkarna är där för att gräva upp minor. Om de dör eller inte ger han blanka fan i - hellre dom än vi, som Ramussens löjtnant säger.

För att göra det hela ännu mer intressant har regissör Martin Zandvliet valt att ha Rasmussen i centrum. Denne brutala och skrämmande man porträtteras formidabelt av Møller, som gör en fantastisk debuthuvudroll. Rasmussen är en mer komplicerad karaktär än vad han först ger sken av och under filmens gång är det ständigt spännande att ta del av hans karaktärsutveckling.

Hela filmen utspelas mer eller mindre på den helvetesstrand pojkarna ska krypa längs på jakt efter minor. Trots denna kraftiga miljöbegränsning känns fotot ständigt varierande och alltid vackert. Allt är dessutom filmat på autentiska stränder där minröjningen skedde. Tydligen hittade filmteamet en gammal ouppgrävd mina på stranden innan de började filma. Kommer jag någonsin kunna sätta en fot på en dansk strand igen? Vi får väl se.

Bäst: Känslan av hur hela biopubliken fruktar Rasmussens nästa drag. Om du gillar krigsfilmer, spana in vår lista över bra krigsfilmer.