Recension: Bakom varje man (säsong 1) – könsstrid i finmatens värld

Johan Samuelsson Krantz
08 mars 2024 kl. 12:03

Kulinariska konflikter och maktkamp i denna nya danska serie

Serien Bakom varje man ger en humoristisk inblick i elitkockarnas värld med skarpa skildringar av kön, makt och finmatlagningens idioti.

Julie Rudbæk, Jesper Zuschlag
    Julie Rudbæk, Jesper Zuschlag, Ann Eleonora Jørgensen, Anders Brink Madsen m.fl.

Den nya danska serien Bakom varje man kastar en blick in i världen av elitkockar där könet och makten är centrala teman. Genom humoristiska förvecklingar och karaktärer som spelar på stereotyper avslöjas konkurrensmentaliteten och idiotin bakom finmatlagningens fasad.

Hjärnorna bakom serien tillika regissörer är det äkta paret Jesper Zuschlag och Julie Rudbæk som båda spelar huvudrollerna. I övriga roller finns bland annat Ann Eleonora Jørgensen, Anders Brink Madsen, och Morten Brovn.

Handlingen kretsar kring Naja (Rudbæk), som anställs som souschef på den exklusiva restaurang Værk. Hennes uppgift är att dämpa det gränsöverskridande beteendet från kökschefen och se till att god ton råder, med bland annat utvecklingssamtal och skyltar med fina budskap. Naja möter dock motstånd från den hårdföre och osympatiska kökschefen Michael (Zuschlag), vars liv kretsar kring den fina restaurangen. Han misstänker att Naja är ute efter hans jobb och status och bekämpar henne med allehanda medel från första stund. En fullständig undermineringskampanj tar nu vid där Michael inte skyr några medel för ett röja Naja ur vägen.

En övertydlig handling

Det framgår relativt snabbt vad serien egentligen handlar om. Serien handlar om olika förlegade strukturer både mellan könen samt restaurangen som arbetsplats. Karaktärerna drivs av stereotyper som inte avviker en tum från sin roll. Köksmästaren Michael är den klassiska franska kockmentaliteten där köket är ett slagfält. Han är Napoleon som delar ut order till alla underlydande i syfte att varje dag vinna ett krig. Finns det några lik så är det bara att kliva över dem. Alla medel är tillåtna medel ifall man ska lyckas i branschen.

Naja å andra sidan framställs som en varm sympatisk kvinna som står på den goda sidan. Hon är framåt och karriärhungrig och försvarar de svaga som inte kan stå upp för sig själva. Hennes arbete med att omforma restaurangens vision och den inskränkte köksmästaren Michael börjar per omgående. Orättvisorna avlöser varann, allt från en skenande nepotism som frodats i restaurangen under flera år till usel personalpolitik och giftig arbetsatmosfär.

Sammanhanget vävs snabbt samman till något av ett pekpinne-narrativ där publiken inte ges någon större möjlighet till tolkning. Handlingen serveras på ett fat med tydliga ingredienser. Vad vi har på fatet är en dysfunktionell arbetsplats med en omänsklig chef där Naja ska fungera som moderator.

Finns det inget mer djup i serien än att Naja är snäll och vill bra saker medan kökschefen är dum och vill dåliga saker? Det gör det självklart!

En serie med flera bottnar – nyanserar helheten

Trots seriens kanske lite övertydliga approach märker man att den vill sätta fingret på många saker. Man vill gärna undvika fällan att enbart framställa män som oanständiga med köksmästaren i åtanke. Restaurangägarinnan Vibeke kommenterar gång på gång Michaels utseende och kostar ofta på sig att utdela en liten "uppmuntrande" klapp på rumpan på både honom och andra manliga medarbetare. Eller Najas karriärhunger och fokus på sitt jobb vilket går ut över hennes pojkvän som bara längtar efter att få starta familj.

Serien uppvisar flera bottnar som gör att de övertydliga budskapen i många fall kan nyanseras.

Överlag så är serien välgjord med goda insatser från alla medverkande, bra dialog och upplägg. Jag är underhållen när jag ser på detta och vill gärna se en säsong 2.

"Bakom varje man" (säsong 1) finns nu att streama på SVT Play.