Recension: Young Royals (säsong 3) – så bra är finalsäsongen

• 6 x 50 min
11 mars 2024 kl. 09:03

Det är dags att lämna Hillerska

I dag är det premiär för den sista säsongen av "Young Royals". Filmtopps Eric Diedrichs tycker att de nya avsnitten är bättre än förra omgången.

Lisa Ambjörn
    Edvin Ryding, Omar Rudberg, Malte Gårdinger, Frida Argento m.fl.

Fenomenet Young Royals har nått vägs ände, typ. Fem av sex avsnitt landar i dag på Netflix och om en vecka släpps den stora finalen plus en dokumentär om själva serien. Om det serieavslutande avsnittet lever upp till fansens förväntningar återstår alltså att se, inte heller vi på pressidan har fått ta del av det. Däremot kan jag med säkerhet konstatera att avsnitten fram tills dess är bättre än i föregående omgång, som kantades av såpaktiga inslag och enkelspårig karaktärsutveckling.

Visst, vissa av problem finns fortfarande kvar, som när skämmigt överdramatiska utspel sulas in från sidan. Helt plötsligt blir musiken intensiv, blickarna spänns och folk skriker på varandra. Framförallt är det rätt trist att följa den tjurige kronprinsen Wilhelm (Edvin Ryding) och hans sorgögda Simon (Omar Rudberg), vars historia fortsätter att gå på tomgång. Med facit i hand borde man nog, likt den lysande norska ungdomsserien Skam, fokuserat varje säsong på ett nytt par i skolan.

Malte Gårdinger sitter på sin säng i en scen i Young Royals.
Malte Gårdinger i rollen som August. Foto: Netflix

För lite tid med säsongens bättre par

Drottningens svajande hälsa agerar motor för Wilhelms småsinta tjurighet och Simon är fortsatt sloken, samtidigt som han har svårt att anpassa sig till efter hovets krav på politiskt neutralitet. I likhet med förra säsongen är det mer intressant att följa August (Malte Gårdinger) och Saras (Frida Argento) relation, vars sidospår engagerar. August är med lätthet seriens bästa karaktär, omtyckt men feg, girig, osäker, självhatande. Tyvärr har de inte tillräckligt med speltid för att kompensera för vad som inte fungerar.

På Hillerska har en ny rektor tagit över, som av olika anledningar ska ta i med hårdhandskarna. En "vi mot dom"-mentalitet rotas och kulminerar i ett rätt underhållande sidospår, som går kräftgång med det mesta på den annars så snofsiga skolan. Annars är det mesta sig likt. Precis som resten av säsongen. Inte dålig, men inte heller särskilt bra.

"Young Royals" började starkt, bjöd på kallsup till fortsättning och har nu rätat upp sig något inför finalen. De fem första avsnitten finns nu tillgängliga att streama på Netflix.