Kalifat

Kalifat (säsong 1)

Uppdaterad 03 februari 2020 kl. 08:02 | Publicerad 11 januari 2020 kl. 18:01

Det kommer att pratas om ”Kalifat” en lång tid framöver.

Få svenska serier lär röra upp lika många känslor och omöjliga debatter som "Kalifat" lär göra under sin första säsong. Borde SVT ens få göra serier som den här kommer vissa fråga sig, medan andra menar att det är ett måste att just SVT satsar på den här typen av projekt.

En serie om islamistiska fundamentalister och ett potentiellt terrorattentat någonstans i Sverige riskerar givetvis på förhand att öka på en redan utbredd rädsla och islamofobi. Lyckligtvis klarar skaparna bakom Kalifat av att gå en nästan omöjlig balansgång. Serien är hård och kritisk mot de flesta som förtjänar det samtidigt som man bildar tittarna i att allt faktiskt inte går att dela upp i rätt eller fel.

"Kalifat" kretsar framför allt kring relationen mellan den svenska Säpo-agenten Fatima (Aliette Opheim) och den svenska IS-hustrun Pervin (Gizem Erdogan), som befinner sig nere i Raqqa, Syrien. Pervin ångrar att hon följde med sin make Husam (Amed Bozan) och vill fly hem till Sverige innan antingen hon själv eller hennes dotter blir dödade.

Faktumet att Husam och hans svenska IS-krigare planerar en terroristattack i Sverige gör nu att Pervin, genom att spionera på sin make, hoppas att Fatima ska kunna ordna ett sätt för henne att fly hem till Sverige. På hemmaplan kan Fatima däremot inte få någon av sina chefer att tro på uppgifterna om den kommande terroristattacken och hon får därför ta lagen i sina egna händer.

Samtidigt får vi även följa elevassistenten Ibbe, som värvar unga svenska tjejer till en mer fundamentalistisk syn på islam, där livet i Syrien beskrivs som ett paradis för de troende. Det är en effektiv beskrivning, säkerligen avsevärt förenklad i förhållande till verkligheten, men ändå tillräcklig trovärdig för att man ska kunna förstå hur någon som Pervin hamnade nere i Raqqa, utan att riktigt veta vad hon gav sig in på.

Oavsett vad man har för politisk åskådning, förkunskap eller till och med fördomar, så går det inte att förneka att regissören Goran Kapetanovic har lyckats fånga de flesta skådespelare på sina bästa dagar... där framför allt Gizem gör en helt makalös insats i rollen som Pervin. Kalifat är inspelad både i Jordanien och Sverige, vilket även får scenerna som ska föreställa Raqqa att kännas avsevärt mer verkliga än vad som är normalt i en svensk produktion.

"Kalifat" kommer garanterat att pratas om, men förhoppningsvis inte enbart på ett sätt som tar bort fokus från att själva serien faktiskt är riktigt bra på de allra flesta vis. Vi har visserligen bara hunnit några få veckor in på året, men det skulle inte förvåna mig om serien tar sig in högt upp på mångas årslistor när det svenska tv-året 2020 sedan ska summeras.