Recension: Ricky Stanicky (2024) – ”En haltande farskarusell”

• 1 tim 53 min
  • Amazon Prime
Oskar Gustavsson Klingenstierna
07 mars 2024 kl. 12:03

Zac Efron i ny komisk roll

Den meriterade komediregissören Peter Farrelly är aktuell med en ny film på Amazon Prime Video där Zac Efron gör en av huvudrollerna. Med på tåget finns också John Cena som gör titelrollen och får utrymme att visa upp sin komiska begåvning i en annars stundvis okomisk film.

Peter Farrelly
    Jeffrey Bushell, Brian Jarvis & James Lee Freeman
    Zac Efron, John Cena, Andrew Santino, Jermaine Fowler, William H. Macy m.fl.

Regissören Peter Farrelly är vida känd inom filmvärlden som en kompatibel regissör, framför allt inom komedigenren då han skapat klassiker som Dum & dummare (1994), Den där Mary (1998) och Min stora kärlek (2001). För några år sedan stod han som tvåfaldig Oscarsvinnare för den biografiska dramakomedin Green Book (2018), där han fick ta emot pris för bästa manus och bästa film. Farrelly har med andra ord ett digert CV och nu är det återigen dags för en komedi signerad hans namn att se dagens ljus. I huvudrollen ser vi Zac Efron, som även hade huvudrollen i Farrelly-rullen The Greatest Beer Run Ever (2022).

Wes (Jermaine Fowler), Dean (Zac Efron) och JT (Andrew Santino) i "Ricky Stanicky". Foto: Prime Video.

Misslyckat bus blir starten på deras livs största lögn

Vi möter, som man så ofta gör i filmens värld av någon anledning, tre barndomsvänner. Det är Dean (Zac Efron), JT (Andrew Santino) och Wes (Jermaine Fowler). Som barn gör de ett halloweenbus som går över styr och de måste där och då ha någon att skylla på. De hittar på den fiktiva vännen Ricky Stanicky och efter över tjugo år är han fortfarande ett säkert alibi för vännerna när något går snett eller de behöver komma i väg från sina respektive. Rickys livshistoria är nedtecknad i ett välanvänt anteckningsblock som säkerställer att trion berättar samma version för att undvika att hela lögnen går om intet.

Vid ett tillfälle är deras lögn på väg röjas ur vägen och deras anhöriga kräver att få träffa den numera beryktade Ricky Stanicky. De minns tillbaka på en grabbkväll när de träffade den ambivalenta skådespelaren Rod (John Cena) som livnär sig på att göra ytterst mediokra imitationer av kändisar. Dock gör han succé när han iklär sig rollen som Ricky och kanske tar han rollen på lite för stort allvar, vilket kommer att ställa till problem.

Dean (Zac Efron), JT (Andrew Santino), Wes (Jermaine Fowler) & Rod/Ricky (John Cena) i "Ricky Stanicky". Foto: Prime Video.

Ett tu tre och sen är den haltande farskarusellen i gång

Det bör väl inte räknas som en spoiler, men efterhand börjar korthuset av lögner sakta men säkert rasa samman. Nödlögnerna slängs till höger och vänster och till slut har gänget trasslat in sig i en härva där det ska till ett mirakel om de ska kunna komma ut helskinnade. Farrelly skildrar ett klassiskt fars-scenario där våra huvudkaraktärer måste hålla tungan rätt i mun för att de ska kunna behålla någon typ av värdighet.

Själva konceptet är kul och bäddar för många komiska situationer. Ensemblen är delvis underhållande med John Cena i spetsen som verkligen får utrymme att, minst sagt, ta ut svängarna i sin roll. Jag vill även lyfta fram Heather Mitchell som gör en färgstark karaktär som ständigt nystar i om Ricky i själva verket är den han utger sig för att vara.

Det stora problemet jag har med filmen är att den är fånig på ett forcerat vis och det är alldeles för långt mellan skratten. Filmen blir i slutändan en haltande farskarusell som grundar sig i en bra idé men inte lyckas i sitt utförande.

”Ricky Stanicky” går att streama på Prime Video från och med i dag, den 7 mars.