Draken Film – Streamingtjänsten med lite annorlunda film

Draken Film – Streamingtjänsten med lite annorlunda film

Andreas Ziegler
Uppdaterad 16 mars 2022 kl. 15:04 | Publicerad 11 juli 2017 kl. 18:04

Draken Film är en streamingtjänst skapad av Göteborgs Filmfestival (GIFF), som erbjuder sina kunder lite annorlunda film. Filmtopp har intervjuat Olle Agebro, som är innehållsansvarig och redaktionschef för streamingtjänsten.

Draken films dekal (en drake) och ett kollage av bilder från filmer. Bild hämtad från beta-versionen
Foto: Draken film

Draken Film har hämtat sitt namn från biografen Draken, som ligger i centrala Göteborg. Draken ägs av Folkets Hus, men hyrs av Göteborg Film Festival varje år under festivalveckan.

– Folkets-Hus-rörelsen har en lång tradition av att driva biograf i. Och där är ju Draken en av de historiskt största och finaste biograferna i hela Sverige. Draken har varit en symbol för filmfestivalen under hela festivalens historia, säger Olle Agebro om valet av streamingtjänstens namn.

Draken Film har funnits sedan hösten 2014 och erbjuder nu sina kunder ett filmbibliotek bestående av över 500 spelfilmer, dokumentärfilmer, intervjuer och liknande material. Tanken bakom streamingtjänsten är att fortsätta samma uppdrag som Göteborg Film Festival har.

– Göteborgs filmfestival har som uppdrag att erbjuda värdefulla filmupplevelser, filmer från hela världen som man kanske inte hittar någon annanstans. Under åren har tanken funnits att vidga och behålla det här uppdraget året runt och rikta sig mot hela landet. Streamingtjänsten är ett väldigt lämpligt sätt att erbjuda de här filmupplevelserna för vem som helst, när som helst, var som helst, säger Olle om tanken bakom Draken film.

Draken film har en slogan: ”Inga algoritmer – bara världens bästa filmer.” Med detta tar streamingtjänsten avstånd från de större streamingtjänsterna som ger sina användare tips baserat på vad man tittat på tidigare och/eller satt för betyg. Detta brukar kallas för en "filterbubbla". På Draken film har filmerna valts av medarbetarna baserat på vad de själva tycker är bra och intressant film. Detta inkluderar både bredare filmer och lite smalare filmer.

– Jag tror att det är särskilt viktigt att behålla det tankesättet för streamingtjänsten. Särskilt i tider då man pratar om "filterbubblor" där man bara tar sig längre och längre in i sin egen bubbla, säger Olle.

Ett kollage av affischerna för Pedro Almodovars filmer

Draken har en viss ruljans på sina filmer. Målet är dock att filmerna de köper in ska ligga uppe länge. Nya filmer läggs till varje vecka. Ibland är det bara en eller två filmer, andra gånger är det upp till tio stycken. Ofta är filmerna som tas in samtidigt sammankopplade på något vis. Som när de tog in Offret av Andrej Tarkovskij från 1986. Då tog de även in en dokumentärfilm som handlar om filmen och som spelades in samtidigt. Vecka 28 planerar de att släppa ett Pedro Almodóvar-retrospektiv, då de tar in ett tiotal av den spanska regissörens filmer från 80-talet och fram till idag. Många av filmerna i Drakens utbud har tidigare visats på Göteborg Film Festival.

– Grundarbetet har ju egentligen gjorts under 40 år när GIFF har rest runt på filmfestivaler i hela världen och sett en massa film och valt filmer till Göteborgs filmfestival. Sedan har vi en enorm databas med alla filmer som är sedda och som har ett eget internt betyg. Vi utgår från detta grundarbete när vi väljer vilka filmer vi ska köpa in till tjänsten, säger Olle när han förklarar hur Draken film väljer sina filmer.

För tillfället är Draken film endast tillgänglig via en webbrowser. Tjänsten är anpassad så att den ska kunna spelas oberoende om användaren vill streama på sin dator, telefon eller surfplatta. Detta skiljer sig från andra streamingtjänster, som ofta kräver att åskådaren använder sig av en app. För tillfället jobbar Draken film på appar för Iphone och Android. Dessa appar kommer då vara kompatibla med Chromecast.

— Vi vill ju, så klart, att tjänsten ska kunna användas på alla som sätt som vår publik vill använda den, säger Olle om streamingtjänstens framtida tekniska utveckling.

Streaming-jättar som Netflix och HBO dominerar idag marknaden. Olle Agebro tror att detta kommer fortsätta även i framtiden. Däremot ser han att behovet av alternativa streamingtjänster kommer växa. Han nämner bland annat Gazenet, en streamingtjänst som riktat in sig på HBTQ-relaterade filmer.

– Publiken kommer inte nöja sig med de här breda tjänsterna som har lite av allt. Man kommer vilja hitta fler och fler nisch-tjänster. Där tror jag att Draken film kommer hitta sin publik-grupp, som är intresserad av våra typer av filmer, säger Olle om streamingtjänsternas framtid.

Draken film har nu över 500 filmer från världens alla hörn, både bred och smal sådan. Streamingtjänsten kostar 79 kronor/månad och har, precis som de större streamingtjänsterna, ingen bindningstid och möjligheten att testas en månad kostnadsfritt.

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL