Intervju: Matias Varela – Assassin's Creed och Narcos (del 1)
"Det var tur att jag var i bra form redan innan jag kom dit..."
Vi på Filmtopp.se är alltid pigga på att åka och träffa och intervjua stjärnorna från nya filmer och serier. Vi gillar att ta reda på hur de är som människor och givetvis söker vi alltid efter lite skvaller. Om du har egna åsikter om nya filmer tar vi gärna emot det du vill berätta, vi tar dina åsikter i beaktning när vi skapar våra listor över de bästa nya filmerna.
Här är vår intervju med Matias Varela, stjärnan bakom många filmer tidigare. Men har tar vi upp nya Assassins Creed och Narcos, två väldigt populära nya filmer och serier från 2017.
I rollen som Jorge i Snabba Cash-trilogin fick Matias Varela visa upp sitt breda skådespelarregister, och blev genast intressant för utländska storfilmsproducenter. Succén ledde till nyversionen av actionklassikern Point Break och TV-spelsfilmen Assassin's Creed, i sällskap med Michael Fassbender.
Men Matias Varelas karriär har ännu högre toppar att nå, och i höst har han en bärande roll i den tredje säsongen av Netflix kanske mest populära serie Narcos. Efter en lång inspelningsperiod i Colombia har Matias nu återvänt hem för semester. Jag fick nöjet att intervjua honom om upplevelsen av Hollywoods massiva produktioner och givetvis Narcos.
Detta är den första delen av två i Filmtopps intervju med Matias Varela.
Del 1 - Utmaningarna med Assassin's Creed
Assassin’s Creed är ett miljardprojekt där prestationskraven är hårda. Matias menar att inspelningsdagarna krävde stor mental förberedelse och berättar hur han hanterade pressen.
– Det var bara att ha fullt fokus, sen in och köra. Vi spelade in väldigt mycket fysiskt material. Det var tur att jag var i bra form redan innan jag kom dit, annars hade jag haft det jäkligt tufft.
Under inspelningsperioden av Assassin’s Creed sa du att du hade en man-crush på Michael Fassbender. Kan du beskriva ert första möte?
– Det var på gymmet i Pinewood Studios. Som filmnörd var det hur stort som helst att vara där, och jag skulle träffa den som var personlig tränare för oss skådespelare. Då var Fassbender där och jag kom med i samma träningspass. Jag vågade knappt vara kvar, men jag påminde mig själv om att han var medproducent och förmodligen godkänt mig på casting-möten. Han hade iallafall inte skrikit: "Nej! Inte Matias Varela!"... han var väldigt trevlig och hälsade på mig och undrade hur jag mådde. Det var smickrande.
Hur är det att för första gången kliva in i ett så här stort filmprojekt?
– Assassin's Creed var ett projekt där jag omöjligt kunde veta hur resultatet skulle bli. När jag läser manuset till en sån film inser jag att såna här produktioner inte har några gränser för vad som kan göras. Vid första läsningen av Assassin's Creed, tänkte jag: “shit, det här är helt bananas vad det kommer att kosta”. Och så här stora filminspelningar blir nästan alltid komplicerade. Det är otroliga setups för tagningarna, som bara blir större ju mer balla leksaker skaparna har, och de är aldrig enkla. Assassin's Creed är verkligen ett exempel på när byggen blir enorma. Det här projektet var första gången jag tänkte: “Wow! Ska jag vänta i en och en halv timme på nästa tagning? Vad ska jag göra med min ADHD?” Det blir nästan absurt, eftersom vi i Sverige strävar efter att hinna med så mycket vi bara kan.
Hur gör du för att hålla dig i karaktär mellan tagningarna?
– Det är faktiskt skitsvårt att hålla sig i karaktär. I en scen är det en massa män som attackerar min rollfigur. Jag har precis slagits med några därinne, och folk kommer genom rutan. Det är tusen skeenden samtidigt, och vi gör det minst fem-sex gånger. Det tar så lång tid att börja om att du tappar fokus av att stå kvar på set. Jag säger till en assistent att jag drar, och ser till att jag får vara för mig själv. Många tar upp mobilerna, eller läser. Det händer att jag gör det, men jag kan inte instagramma… då kommer jag av mig. Då hittar jag hellre ett hörn och håller käften.
Medan Point Break var en amerikansk produktion med många resmål och ett mer analogt hantverk, klassas Assassin's Creed som studiofilm med digitala effekter. Det innebär skillnader i arbetssätt och kräver rätt regissörer.
– Personligen tycker jag att det varit svårt att arbeta framför green-screen, för min spelstil är att jag går på det jag känner och ser omkring mig. Men jag varit ganska skonad under arbetet med Assassin's Creed, och ska ge gänget att de byggde upp balla miljöer och arbetade mycket med kulisserna. De lyckades bygga en fungerande miljö för oss att röra oss på. Det är så klart väldigt hjälpsamt för att komma in i karaktär.
– Jag ser på regissörer som multibegåvade konstnärer som kan väldigt mycket runt omkring. De flesta riktigt bra regissörerna är inte nödvändigtvis skådespelare, men har en förståelse för vad det innebär. De är medvetna om att det måste ske en kompromiss mellan vår sammandrabbning av fiktion och verklighet. Det vi gör är “inte på riktigt”, men vi vill komma så nära den bilden som möjligt.
Vad föredrar du själv att se på film, digitala eller analoga produktioner?
– Jag är verkligen en cineast som älskar att se på all typ av film. Men film fyller olika funktioner för mig, beroende på var i livet jag befinner mig. Jag kan älska en "cheesy" blockbuster, som bara handlar om att visa upp den senaste tekniken, samtidigt som jag gillar att se relationsdrivna indiedraman.
Med Snabba Cash-trilogin, Arne Dahl, de amerikanska actionrökare du medverkat i och nu Narcos har du vigt den större delen av din karriär åt kriminalfilm.
– Jag trivs bra i den genren jag befinner mig i just nu. Thriller, crime och action-området är väldigt underhållande att jobba i. Självklart kan jag sakna att göra annat med, men just nu har jag riktigt roligt. I slutändan vill jag göra ett bra jobb och ha roligt på vägen.
Med detta sagt avrundar vi den första delen av Filmtopps intervju med skådespelaren Matias Varela. I del 2 berättar han om den speciella upplevelsen av Narcos, där han kommer att vara en av huvudrollerna.