Del 1 - Hur filmkameran kom till USA och drömfabriken byggdes

Del 1 - Hur filmkameran kom till USA och drömfabriken byggdes

Rasmus Torstensson
Uppdaterad 28 oktober 2024 kl. 15:26 | Publicerad 15 april 2016 kl. 18:00

Amerikas filmimperium Hollywood har ur ett historiskt perspektiv varit dominant inom den globala filmbranschen när det gäller såväl ekonomisk vinning som medial uppmärksamhet. Varje år drar drömfabrikens olika produktionsbolag in miljontals och åter miljontals dollar i intäkter. Storfilmer pumpas ut på löpande band och filmstjärnor dyrkas som gudar och tjänar pengar som vanliga dödliga bara kan drömma om.

Vi på Filmtopp.se har nu valt att på allvar sätta tänderna i cirkus Hollywood. En trio - bestående av tidningens medgrundare Eric Diedrichs samt skribenterna Oscar Vilhelmsson och Rasmus Torstensson - kommer veckovis i en rad artiklar djupgående analysera och återberätta Hollywoods historia från början fram till idag. Dels i syfte att själva lära oss mer om Amerikas guldkantade drömfabrik, men främst för att bidra med kunskap till er läsare.

För att kartlägga drömfabrikens konstruktion måste vi börja från grunden och på många sätt är 1872 året då denna lades.

Muybridge – Först att fånga verklighet på film

Muybridge film

År 1872 skapade den till Amerika emigrerade britten Eadweard J. Muybridge något som brukar kallas för den första verklighetsförankrade filmen. Vad som möjliggjorde hans genombrott var fotografikonsten, som just hade blivit uppfunnen. Med hjälp av tolv uppställda kameror lyckades kulturpionjären fånga rörelsemönstret hos en man ridande på en häst. Varje gång hästen passerade en kamera reagerade linsen och tog ett fotografi, varefter de tolv fotografierna sattes ihop till en serie. Det fanns dock kringliggande komplikationer för Muybridge vad gällde att sätta ihop fotoserien och spela upp den likt en filmsekvens.

Visst, sedan flera år tillbaka fanns redan en innovation som klarade det. Den kallades "trolltrumman", Zoetroper, och hade kommit till Amerika från Frankrike. Genom att titta in i ett hål i apparaten och sedan frenetiskt snurra på ett handtag spelades bilderna inuti upp likt en film. Fast denna teknologi var inte tillräcklig för Muybridge eftersom endast en person åt gången kunde använda trolltrumman.

Muybridge konstruerade istället en egen projektorZoopraxiscope, som kunde visa rörelsestudier på en duk framför en större publik. Filmvärldens första stora genombrott, filmsekvensen med verkliga bilder, var ett faktum och måste ses som en bidragande faktor till Hollywoods födelse. Dock var det först tio år senare som saker och ting började ta fart på allvar.

Thomas Edison – Mer än Glödlampans fader

Under 1880-talet lanserades rullfilmen, vilket gjorde det möjligt för särskilt konstruerade kameror att ta flera bilder per sekund. En sådan kamera utförde samma arbete som hade krävt Eadweard J. Muybridge flera kameror. Således förenklades det bakomliggande filmarbetet markant, vilket i sin tur ledde till att filmmarknaden expanderade. Det var vid den här tidpunkten, som en av Amerikas och världens främsta uppfinnare genom tiderna klev in i bilden. Thomas Alva Edisons strävan efter tekniskt banbrytande upptäckter stannande inte vid att ha uppfunnit glödlampan.

Edison förutspådde den visuellt hänförande filmens framtida kraft och gav sig således in i branschen. Tillsammans med sin assistent William Kennedy Dickson utvecklade de filmkameran Kinetografen. Denna kamera använde sig av den nya, mer effektiva, rullfilmstekniken. Med hjälp av denna teknik och med mycket inspiration ifrån Muybridges fotografiska rörelsestudier, lyckades Edison och Dickson skapa vad som idag rankas som den första ordentligt kompatibla filmkameran.

För att kunna använda den nya kameran skapade Edison även Kinetoskåpet (också känd som Nickelodeon), som på många sätt påminde om den gamla trolltrumman. Likheten bestod i att endast en person åt gången kunde titta på rörliga bilder, men det fanns också en slående skillnad. Assistent Dickson hade kommit på att om man gjorde små hål i sidorna av filmen kunde den matas fram i Kinetoskåpet. Istället för att veva för hand användes en cylinder som mekaniskt drev små kugghjul inuti apparaten. Kugghjulen tog i sin tur fäste vid varje hål och drog filmen genom kameran. En viktig upptäckt eftersom filmteknik i framtiden kom att baseras på detta.

Utöver uppfinnare var Edison och Dickson också affärsmän. De var ute efter att tjäna pengar på sina nya uppfinningar och för att göra detta behövde de producera filmer. Därför lät de bygga USA:s första filmstudio, Black Maria, i Svarta Mariam, i New Jersey. Studion var roterbar för att kunna följa solens rörelsemönster och det var stora hål i taket med riktade speglar. Inspelningarna var nämligen beroende av solens ljus eftersom dåtidens Edisonlampor inte var starka nog. På studion lyckades de spela in flera kortstumfilmer - bland annat en om Frankensteins monster - och 1894, den 14:e april, öppnades den första Kinetoskåp-biografen på broadway i New York City.

Flykt från Edisons imperium– Hollywood tar form

På grund av Kinetoskåpets kommersiella framgångar hade Edisons huvudsakliga bolag, Edison Studios, under tidigt 1900-tal vuxit sig kraftfullt. Utöver Kinetoskåpet producerades också kortfilmer, vilka visades upp på duk inför stor publik. Dessa filmer var större produktioner och krävde mer bakomliggande arbete.

En film som i synnerhet stack ut var den svartvita stumfilmen The Great Train Robbery (1903) regisserad av Edwin S. Porter. Filmen brukar kallas för den första amerikanska actionfilmen och är en av de första westernfilmerna trots det faktum att den är inspelad i New Jersey. Utöver dessa meriter var filmen också speciell för den tio minuter långa speltiden, vilket på den tiden var mycket, i kombination med användandet av nya filmtekniker. Till exempel filmades The Great Train Robbery på plats och inte i en studio. Samtidigt klipptes filmen på ett nytt och unikt sätt där två scener utspelar sig parallellt med varandra och filmas på olika platser (cross cutting). Porters verk sågs som ett otroligt cinematiskt genombrott och hyllas än idag. Bland annat blev filmen 1990 invald i Amerikas nationella filmregister.

De storartade framgångarna innebar dock att Edison hamnade i en utdragen rättstvist. Eftersom hans filmiska upptäckter hade blivit mycket populära, hade andra filmbolag uppstått och blivit direkta konkurrenter till honom. Han stämde dem för rättigheterna på sina uppfinningar, men förlorade oväntat rättegången. När motståndarna inte gick att undanröja laglig väg, föreslog Edison istället en sammanslagning och bilda ett förbund. Förslaget gick igenom och år 1908 grundades Motion Picture Patents Company (M.P.P.C.). Målsättningen var total dominans inom den amerikanska filmbranschen. Genom att lägga beslag på en mängd olika patent ställde de till det rejält för fristående bolag. Den rådande mentaliteten var ”gå med eller gå under”.

Trots svårigheterna kämpade de utomstående bolagen tillbaka. Efter påtryckningar från bland annat Carl Laemmle, grundare av Universal studios, valde många bolag att fly västerut. Genom att göra detta behövde man inte längre bekymra sig för tjurige Edison och stränga patentlagar. Södra Kalifornien och området Hollywoodland blev destinationen och här rådde det mycket goda förutsättningar med mycket solljus. Det fanns också exotiska och varierande platser att filma på (hav, öken och berg) samt tillgång till billig arbetskraft. Därtill var marken billig och det fanns förmögna investerare som hade blivit intresserade av den lukrativa filmbranschen.

Väl på plats började filmskaparna, tillsammans med investerarna, snabbt förvandla Hollywoodland till en centralpunkt inom amerikansk film. Redan 1910 släpptes den första filmen, regisserad och producerad av en man vid namn D.W Griffith, och den blev startskottet för Hollywoodlands förvandling till filmimperiet Hollywood.

I nästa del av Hollywoods Historia tittar vi närmare på de första filmerna som gjordes i Hollywood, kortfilm såväl som långfilm. Missa inte det!

Nästa artikel

Källor:

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL