• 1 tim 39 min
Uppdaterad 06 december 2019 kl. 12:12 | Publicerad 08 september 2015 kl. 18:09

Det är dags för nästa generation Griswold att bära vidare den stolta traditionen av semesterfiaskon.

John Francis Daley & Jonathan M. Goldstein
    John Francis Daley, Jonathan M. Goldstein
    Ed Helms, Christina Applegate, Leslie Mann, Chris Hemsworth, Chevey Chase m.fl.

Grabben i de gamla filmerna, Rusty (Ed Helms), har nu vuxit upp och bildat familj med hustrun Debbie (Christina Applegate). Tillsammans har de sönerna James och Kevin. Storebror James är stereotypt feminin vilket lillebror Kevin gillar att mobba honom för och vilket det skämtas om ett oräkneligt antal gånger.

Familjen Griswold lever ett stilla liv som årligen kulminerar i en slentrian semester till familjens sommarstuga, något som egentligen bara pappa Rusty tycker om. Debbie suktar efter nya äventyr och inte blir det bättre när de bästa vännerna skryter om senaste Paris-trippen. Rusty ger slutligen vika för Debbies ledsna blickar och kommer upp med den fantastiska idén att bila till Walley World, samma nöjesfält som hans far för trettio år sedan valde ut som resmål.

När Rusty försöker sälja in Walley World-resan till sin familj med försäkrande ord som: "We're not redoing anything. This'll be completely different. For one thing, the original "Vacation" had a boy and a girl. This one has two boys [...] The new "Vacation" will stand on its own", känns det som om att producenterna desperat vill övertyga biopubliken om att de inte alls har blivit lurade på sina pengar utan att de kommer få se en självständig skrattfest. Vilket tyvärr är långt ifrån sanningen.

Ta den graden av fantasifullhet, lägg till ett femtiotal grova skämt, krydda med sexism och strö över lite homofobi så har du Nästa generation i ett nötskal; något som står klart från det inledande öppningsmontaget med tvångsmässigt snuskiga "awkward family photos".

Trots att Ed Helms gör en perfekt Chevy Chase-imitation känns filmen hopplöst slafsig. Att storyn är lam går ann i såna här komedier, men då krävs det bättre skämt. I Nästa generation tramsas det mest och de få skämt som känns mer genomtänkta är direkt plockade från de äldre Päron till farsa-filmerna eller andra komedier som Släkten är värst och Spinal Tap, ett par skämt är skamlöst plockade från South Park-serien.

Jag undrar vilken publik Ett päron till farsa: Nästa generation riktar sig till. De som har växt upp med den gamla filmserien lär hata det smaklösa MTV-filter Nästa generation har gått igenom, det är på tok för grovt för den unga publiken och alldeles för smaklöst för gemene man. Möjligen kommer den klick som gillade 2000-talets parodivåg som Scary Movie-filmerna utlöste med filmer som Not another Teen Movie, Disaster movie, Epic Movie och Date Movie känna sig till freds.

Bäst: Det bjuds på ett gott skratt i början av filmen efter det inledande montaget.

Sämst: Att filmen känns fullständigt hjärtlös.