Seth MacFarlane, Mark Wahlberg, Liam Neeson m.fl.

TEd 2

Film: Ted 2 (2015)

Regi: Seth MacFarlane

Med: Seth MacFarlane, Mark Wahlberg, Liam Neeson m.fl.

Genre: Komedi

Idiotparet Ted (Seth MacFarlane) och John (Mark Wahlberg) fortsätter att leva sina liv i Boston, men under nya omständigheter. Ted är numera gift med kassörsskan Tami (Jessica Barth) och John är singel och söker efter en ny kärlek. Deras situation blir desto märkligare när Ted och Tami beslutar sig för att skaffa barn men hindras av staten som förklarar Ted som en ägodel snarare än en person. För att få mänskliga rättigheter och därmed kunna bilda familj, måste alltså Ted bevisa för domstolen att han är mänsklig.

Parodigänget från TV-serien Family Guy är tillbaka där MacFarlane återigen är huvudpersonen både framför och bakom kameran. Det är som vanligt och humorn centreras runt icke-sofistikerade, sexistiska skämt kantade med fjantiga men pampiga sånger. MacFarlane har genom åren visat hur observant han är och njuter av att visa upp det. Vi har bland annat sett honom driva om hur bandet Coldplay enbart skriver ballader och varför Tara Reids skådespelarkarriär gick i stupet. I Ted 2 är det ingenting nytt och många kändisar får ta smällarna för skämten.

Problemet med filmen, och ett växande problem för MacFarlane, är just att det saknas någonting nytt. I Ted fanns det en härlig och speciell ironi med att se en nallebjörn ta droger, svära och stundom vara elak. Men för mig är inte den ironin längre speciell och jag saknar någonting nytt att ersätta den med. I Ted 2 hittar jag inget som lyfter konceptet utan jag får istället nöja mig med en repetition av den första filmen. Det som räddar filmen är de knivskarpa skämten som MacFarlane titt som tätt hugger till med.

Bäst: En scen när Ted och John häcklar en ståuppkomiker. Fantastiskt kul!

Sämst: Känslan av att konceptet "Ted" redan har blivit uttjatat.

2.5 i betyg