• 1 tim 59 min
Uppdaterad 05 december 2019 kl. 11:12 | Publicerad 24 maj 2015 kl. 08:05
    Alex Gibney
    Alex Gibney, Lawrence Wright (Bok)
    Paul Haggis, Mike Rinder, Marty Rathbun, Sylvia Taylor m.fl.

going clear

Enda sedan idéerna bakom scientologiläran började rota sig under 50-talet har den ifrågasatta religionen fångat allmänhetens intresse. Inte minst efter att stjärnor som John Travolta och Tom Cruise blev scientologins skyltdockor. Öppet prisar de kyrkan som god och ”där glädjen står i centrum”, men vad är det som händer bakom stängda dörrar? Det är något som dokumentärens regissör Alex Gibney har försökt att kartlägga.

Flera av kyrkans före detta toppnamn delar med sig av sina erfarenheter av styrningens sätt att systematiskt psykiskt och fysiskt misshandla, manipulera och kontrollera sina medlemmar. Kyrkans nuvarande ledare David Miscavige beskrivs som en paranoid och maktlysten orm som bygger upp sina anhängares egon samtidigt som han underblåser deras paranoia och får dem att känna sig otillräckliga. Både John Travolta och Tom Cruise kan räkna sig till hans offer. Hur listigt han trängde in dem i ett hörn och raserade deras liv utanför kyrkan.

I början av filmen presenteras scientologikyrkans mytomspunne grundare, science-fictionförfattaren L. Ron Hubbard. Precis som Miscavige är verkar Hubbard ha varit en riktig galenpanna. Hans ex-fru berättar om hur hon vaknade upp en natt av att Hubbard slog henne över huvudet med en pistol för att hon hade lett i sömnen. Han trodde nämligen att hon drömde om en annan man. Om hur han ständigt ljuger för att mytologisera sig själv. Hon berättar också om hur han tidigt pratade om att det enda sättet att tjäna riktigt stora pengar är att starta en religion och komma undan skattskyldigheter. Vilket han också gjorde.

Faktan som presenteras i filmen är baserad på dokument, arkivfilmer, röstinspelningar och trovärdiga vittnesmål från före detta medlemmar som i många år har varit scientologer. En av dessa är den tvåfaldigt Oscarsbelönade manusförfattaren och regissören Paul Haggis (Traffic). Som delar med sig av sina erfarenheter av trettiofem års hjärntvättade. Tyvärr ville varken Cruise, Travolta eller Miscavige medverka i några intervjuer.

Vi får se hur Fångade av scientologin kommer att påverka scientologikyrkan, men förhoppningsvis kommer faktan som läggs fram driva på det amerikanska skatteverket (IRS) att hävda scientologikyrkans skattefrihet. Det skulle ändra spelplanen på riktigt.

Bäst: Känslan av att äntligen få en klarhet över scientologikyrkan

Sämst: Den äcklade känslan efter att  få se Tom Cruise göra honnör åt ett porträtt av L. Ron Hubbard.