Porträtt: Hayao Miyazaki

Porträtt: Hayao Miyazaki

Uppdaterad 07 juli 2021 kl. 12:07 | Publicerad 11 april 2015 kl. 15:04

Filmtopp synar den japanske mästaren.

I det här porträttet lägger riktar Filmtopp fokus på Japan och Studio Ghiblis, Hayao Miyazaki.

Amerikansk film har sedan länge haft en stark maktställning på svenska biografer. År efter år har USA varit det land som har haft flest antal filmer på repertoaren. Under de senaste åren har sextio procent av de svenska biobesökarna sett på amerikanska filmer. Vad är anledningarna bakom den amerikanska dominansen i Sverige? Beror det på starka marknadsföringsmuskler från amerikanska filmbolag eller görs helt enkelt den bästa filmen i Amerika?

I många andra länder är den amerikanska biodominansen lika kraftfull. Fast det finns några få undantag – Frankrike, vars filmindustri är en av de största i världen. Det beror bland annat på mycket kraftfullt statligt filmstöd. Sydkorea är ett annat exempel. Där infördes under en period på 90-talet kvotering av inhemsk film på biograferna, vilket bidrog till ökad produktion av inhemska blockbusters och ett ökat publikintresse för landets egen film.

Filmtopp.se:s idé är att ur ett helhetstäckande perspektiv lyfta fram alla sorters film samt belysa olika aspekter från filmbranschen. Med anledning av detta inleder Fiimtopp.se idag artikelserien Film från värdens alla hörn, en artikelserie som kommer att fokusera på film som inte är gjord i U.S.A.

Vi reser till Japan

Säkerligen är det rätt många som associerar Japan med sushi, körsbärsträd, manga eller samurajer. Andra kanske tänker på japaniseringen och på företagen (exempelvis Toyota, Sony eller Nintendo) som växte fram under denna ”just in time”-epok.

Utifrån ett filmkulturellt perspektiv på temat är Hayao Miyazaki personen att känna till. Animationsregissören som ofta beskrivs som en japansk motsvarighet till Walt Disney.

Hayao Miyazaki är en av Japans mest hyllade filmskapare med en karriär som sträcker sig över hela sex årtionden. Ofta beskrivs Miyazaki som den animerade filmens främsta aktör vilket lett till jämförelser med namn som Walt Disney. Miyazaki har även nått stora internationella filmframgångar, något som kan bekräftas med att han har fått ta emot en heders-Oscar.

Något som utmärker Miyazaki är att det är han själv som oftast står för manus, regi, storyboards och utvecklingen av rollfigurerna till sina filmer. Till skillnad från Walt Disney som också började som serietecknare har Miyazaki aldrig övergett själva arbetsgolvet. I dagens animerade filmer är nästan allt gjort med digital teknik men Miyazaki har fortsatt att till största del teckna sina filmer för hand.

– Jag tillhör den sista eran som kan göra film med papper och penna — Hayao Miyazaki

Miyazakis filmer behandlar ofta teman som människa–natur, feministiska idéer och svårigheten att välja den fredliga vägen. Hans filmhjältar är ofta starka, självständiga flickor eller unga kvinnor och deras motståndare karaktäriseras oftast som en blandning mellan ont och gott. Att ha en utpräglad sensmoral är standard inom bred animerad film, men i Miyazaki filmer får vi möta en mer filosofisk syn på människans moral. Hans berättelser är fyllda med djupa budskap vilket kan skapa reflektioner hos tittaren, bland annat över vad som just gör människan lycklig. Hos hans huvudrollskaraktärer pågår många gånger en inre kamp där tvekan mellan handling och icke-handling är det centrala. Vad som är gott och ont är inte alltid självklart.

Miyazakis stora signum är ändå hans egen komponerade animationsstil som utmärker hans filmer rent visuellt sett från majoriteten av andra animationsfilmer. Det vilar en stor mystik över Miyazaki karaktärer, något som kanske kan förklaras med den Japanska mytologin, vars dimension av andevärlden ofta tar plats i hans berättelser.

spirit
Från filmen Spirited Away. Foto: Triangelfilm

Miyazakis största internationella filmframgång kom med Spirited Away (2001), som bland annat 2003 vann en Oscar för bästa animerade långfilm. Det var med denna film som jag kom i kontakt med Miyazakis förtrollade värld. Kunden man verkligen göra film på det här sättet?

Förmodligen var det den metafysiska dimensionen i filmen som tog mig med storm, samtidigt som jag var inne i en period där jag konsumerade manga i mängder (Dragon Ball).

Spirited Away är den perfekta filmen att börja med för att upptäcka Hayao Miyazakis filmskatt. Blir du lika uppslukade som jag väntar ett fantastiskt utbud där jag kan rekommendera: Castle in the Sky (1986), Min granne Totoro (1988), Princess Mononoke (1997), Det levande slottet (2004), Ponyo på klippan vid havet (2008) eller hans senaste Det blåser upp en vind (2013).

Imorgon kan du läsa Filmtopps recension av Det blåser upp en vind (2013) vilket är uttalat Miyazaki sista film, 2013 gick han nämligen i pension.

Nästa gång kommer vi på temat Japan ta upp den legendariska regissören Akira Kurosawa.

Kuriosa:  Miyazakis första utlandsresa gick till Stockholm 1971. Väl där sökte han upp Astrid Lindgren för att få tillstånd att göra en japansk version av Pippi Långstrump. Astrid sa nej, men intrycken från huvudstaden och Visby inspirerade till staden Koriko i filmen Kikis expressbud (1989).

Källor:  Svd.seImdbWiki

 

ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL