Bästa film noir filmerna – En lektion i hårdkokta deckare

Bästa film noir filmerna – En lektion i hårdkokta deckare

Eric Diedrichs
Uppdaterad 08 juli 2021 kl. 13:42 | Publicerad 18 januari 2019 kl. 09:56

Hårdkokta deckare och mörka skuggor dominerar film noir-världen.

"Film noir" är ett stilgrepp som främst är synonymt med de hårdkokta deckarfilmerna som präglade 1940- och 50-talets Hollywood. Precis som det låter myntades begreppet av den franska kritikerkåren, men ursprungligen var det huvudsakligen en benämning på amerikanskt producerade filmer.

Joseph Cotten i "Shadow of A Doubt".
Joseph Cotten i "Shadow of A Doubt".

I denna artikel presenterar vi utmärkta amerikanska film noir-produktioner från 40- och 50-talet, som en del i vår artikelserie Hollywoods Historia.

Vad kännetecknar film noir?

Exakt hur film noir ska definieras är en ständigt pågående diskussion i filmkretsar. Medan vissa sätter tydliga kriterier för foto, estetik, tematik och karaktärers moral, menar vissa att film noir är en "stämning" och andra att det bara är ett stilistiskt medel. Många gånger behöver inte ens en deckargåta vara i fokus, vilket annars är det mest vanliga.

Något som enar alla dessa filmtyckare är film noirs karaktäristiska foto, som kännetecknas av ett dunkelt ljus och ett fokus på långa skuggor. Bildkompositionen har ofta en kontrastrik och "kylig" ton.

Ofta inspirerades amerikansk film noir av deckarböcker och kiosklitteratur. Raymond Chandler, Mickey Spillane, James M. Cain och Dashiell Hammett är bara några av de författare som skulle vara med och utforma den nya brottsfilmsvågen.

Att den stilistiska inspirationen kom från tysk expressionism är egentligen ganska tydligt. Tysk expressionism, som hade sin storhetstid på 1910- och 1920-talet byggde mycket på just kontrastrikt och närmast spöklikt foto.

Nedan presenteras de bästa amerikanska film noir-filmerna från 1940-1950-talet.

De bästa film noir-filmerna

En sensation! (Citizen Kane, 1941)

Orson Welles som Charles Foster Kane i mästerverket Citizen Kane.
Orson Welles i "En sensation".

Riddarfalken från Malta (The Maltese Falcon, 1941)

Humprey Bogart står framför en tegelvägg i "Riddarfalken från Malta"
Humphrey Bogart i "Riddarfalken från Malta".

Att ha och inte ha (To Have and Have Not, 1944)

TO HAVE AND HAVE NOT, Lauren Bacall, Humphrey Bogart.
Lauren Bacall och Humphrey Bogart, 1944.

Kvinna utan samvete (Double Indemnity, 1944)

Double Indemnity
Barbara Stanwyck och Fred MacMurray i "Double Indemnity".

Gasljus (Gaslight, 1944)

Charles Boyer och Ingrid Bergman i "Gasljus".
Charles Boyer och Ingrid Bergman i "Gasljus".

Skuggan av ett tvivel (Shadow of a Doubt, 1944)

Joseph Cotten i "Shadow of A Doubt".
Joseph Cotten i "Shadow of A Doubt".

Laura (1944)

Gene Tierney och Vincent Price i "Laura".
Gene Tierney och Vincent Price i "Laura".

Kvinnan i fönstret (The Woman in the Window, 1944)

Joan Bennett och Edward G. Robinson i "The Woman in the Window".
Joan Bennett och Edward G. Robinson i "The Woman in the Window".

Gilda (1946)

Rita Hayworth i "Gilda".
Rita Hayworth i "Gilda".

Vilse (The Postman Always Rings Twice, 1946)

John Garfield och Lana Turner i "The Postman Always Rings Twice".
John Garfield och Lana Turner i "The Postman Always Rings Twice".

Främlingen (The Stranger, 1946)

Orson Welles och Loretta Young i "The Stranger".
Orson Welles och Loretta Young i "The Stranger".

Utpressning (The Big Sleep, 1946)

Humphrey Bogart i "The Big Sleep".
Humphrey Bogart och Lauren Bacall i "The Big Sleep".

Anklagad (Kiss of Death, 1947)

Victor Mature, Richard Widmark, och Brian Donlevy i "Kiss of Death".
Victor Mature, Richard Widmark, och Brian Donlevy i "Kiss of Death".

Kvinnan från Shanghai (The Lady From Shanghai, 1947)

Orson Welles och Rita Hayworth i "The Lady From Shanghai".
Orson Welles och Rita Hayworth i "The Lady From Shanghai".

Mörk Passage (Dark Passage, 1947)

Lauen Bacall och Humphrey Bogart i Mörk Passage.
Lauen Bacall och Humphrey Bogart i Mörk Passage.

Skuggor ur det förflutna (Out of the Past, 1947)

Robert Mitchum i "Out of the Past"
Robert Mitchum i "Out of the Past"

Stormvarning utfärdad (Key Largo, 1948)

Edward G. Robinson, Thomas Gomez, och Marc Lawrence i "Key Largo".
Edward G. Robinson, Thomas Gomez, och Marc Lawrence i "Key Largo".

Den tredje mannen (The Third Man, 1949)

Bild från Den tredje mannen.
"Den tredje mannen".

Glödhett (White Heat, 1949)

James Cagney i "White Heat".
James Cagney i "White Heat".

Nakna nerver (In a Lonely Place, 1950)

Humphrey Bogart i "In A Lonely Place".
Humphrey Bogart i "In A Lonely Place".

Natten och staden (Night and the City, 1950)

Richard Widmark står emot en tegelvägg.
Richard Widmark i "Natten och staden".

Sunset Boulevard (1950)

William Holden och Gloria Swanson i "Sunset Boulevard".
William Holden och Gloria Swanson i "Sunset Boulevard".

Främlingar på tåg (Strangers on a Train, 1951)

Farley Granger och Ruth Roman i "Strangers on a Train".
Farley Granger och Ruth Roman i "Strangers on a Train".

Sensation för dagen (Ace In the Hole, 1951)

Kirk Douglas i en klämd sits.
Kirk Douglas i "Sensation för dagen".

Polishämnaren (The Big Heat, 1953)

Glenn Ford och Gloria Grahame.
Glenn Ford och Gloria Grahame i "Polishämnaren"

Natt utan nåd (Kiss Me Deadly, 1955)

Maxine Cooper och Ralph Meeker i Natt utan nåd.
Maxine Cooper och Ralph Meeker i "Natt utan nåd".

Trasdockan (The Night of the hunter, 1955)

Robert Mitchum i Trasdockan.
Robert Mitchum i "Trasdockan".

Fel Man (The Wrong Man, 1956)

Henry Fonda och Vera Miles i Fel man.
Henry Fonda och Vera Miles i "Fel man".

Segerns sötma (Sweet Smell of Success, 1957)

Burt Lancaster och Tony Curtis i Segerns sötma.
Burt Lancaster och Tony Curtis i "Segerns sötma".

En djävulsk fälla (Touch of Evil, 1958)

Charlton Heston och Janet Leigh i En djävulsk fälla.
Charlton Heston och Janet Leigh i "En djävulsk fälla".
ANNONS
ANNONS
NÄSTA ARTIKEL